In de professionele lijn van de acrylverfmerken kom je geen Primair Geel, Magenta en Cyaan tegen. Hieronder geef ik wat alternatieven.
Primair geel
Cadmiumgeel Licht is een perfect alternatief voor Primair Geel. Het is een duur pigment, maar daar staat tegenover dat je er altijd maar heel weinig van nodig hebt, omdat het uiterst dekkend en krachtig is.
Magenta
Voor Magenta kun je het best Quinacridonerose kiezen (alleen al vanwege de prachtige naam!). Het is net als magenta handig voor mooie paarsen en roden. Ook kun je er mooie roze kleuren mee maken.
Cyaan
Cyaan is de moeilijkste kleur om te vervangen. De kleur die er het dichtst bij in de buurt komt, is Phtaloblauw.
Zo op het eerste gezicht lijkt dat vreemd, want het is een nogal donker pigment. Maar als je er wit doorheen mengt, zal het een kleur worden die dicht tegen Cyaan aanzit. Het is een uiterst krachtig pigment, je kunt hier felle groenen mee maken, en mooie blauwgroenen.
Phtaloblauw heeft ook wat tekortkomingen. Heldere paarsen maken lukt er niet mee. Verder is het een lastige kleur om mee te werken als je realistisch wil schilderen.
Phtaloblauw is een pittig pigment, met een bijzonder grote kleurkracht. Een klein beetje Phtalo verandert het karakter van een kleur al meteen. Het is bijvoorbeeld minder geschikt voor blauwe luchten en voor portret- en modelschilderijen is het al helemaal geen handige kleur.
Je kunt daarom het best ook een tube Ultramarijn aanschaffen. Dat is sowieso een handige kleur om te hebben.
Met Ultramarijn kun je in combinatie met Quinacridonerose de meest prachtige paarsen maken. Met Phtaloblauw kun je in combinatie met Cadmiumgeel Licht hele mooie intense groenen maken.
Bovendien is Ultramarijn niet zo’n onruststoker als Phtaloblauw, je kunt het perfect gebruiken om huidskleuren mee te mengen / af te koelen en ook blauwe luchten gaan uitstekend met Ultramarijn.
Van elke kleur een warme en een koele variant
Als je van elke primaire kleur minstens twee varianten neemt, dan kun je altijd makkelijk tot elke mengkleur komen.
Je hebt dan altijd de keuze om twee kleuren te mengen die ofwel dicht bij elkaar liggen op de kleurencirkel, ofwel juist verder bij elkaar vandaan.
Liggen de kleuren dichter bij elkaar op de kleurencirkel, dan gaat er minder verzadiging verloren en krijg je dus een fellere mengkleur.
Liggen ze verder bij elkaar vandaan, dan gaat juist wel verzadiging verloren en krijg je een minder felle kleur.
Als je bijvoorbeeld Cadmiumgeel middel mengt met Cadmiumrood middel krijg je een verzadigd oranje. Meng je Cadmiumgeel Licht met Quinacridonerose, dan krijg je een minder verzadigd oranje.
Met het volgende palet heb je ongelimiteerde mogelijkheden:
• Cadmiumgeel licht (óf citroengeel). Dit is neutraal tot groenig geel.
• Cadmiumgeel middel. Dit is een neutraal tot oranjeachtig geel.
• Cadmiumrood middel (óf pyrrolerood). Dit is een rood dat net iets meer naar oranje neigt dan naar paars.
• Quinacridonerose (óf karmijn). Een paarsachtig rood.
• Ultramarijn. Een paarsachtig blauw.
• Phtaloblauw. Een groenachtig blauw.
• Titaanwit
• (Eventueel) Oxydezwart. Sterk dekkend, krachtig zwart.
Het is lang niet altijd nodig om alle kleuren te kunnen mengen
Vooral beginnende schilders willen altijd het gevoel hebben dat ze met weinig kleuren elke denkbare mengkleur kunnen maken, maar in de praktijk is dat lang niet altijd nodig.
Met de bovenstaande kleuren kun je bijna alle kleuren mengen, in een heel verzadigde (felle) vorm. Dat is fijn voor mensen die graag met felle kleuren werken, maar voor mensen die graag realistisch willen schilderen is het juist lastig. Kleuren om ons heen zijn over het algemeen behoorlijk onverzadigd (niet fel).
Meer informatie hierover kun je lezen in het artikel over Werken met een Beperkt Palet.
Uiterst felle groenen komen we bijvoorbeeld vrijwel nooit tegen. Daarom kun je als je realistisch wil schilderen prima uit de voeten met andere beperkte paletten, zoals bijvoorbeeld een veelgebruikte combinatie van: Cadmiumgeel licht, Pyrrolerood (óf Cadmium rood middel), Ultramarijn, Gebrande Omber en Titaanwit.
Een ander bekend palet is het Zorn- of Renaissancepalet. Dat bestaat uit Ivoorzwart, Gele Oker, Vermiljoen (óf Cadmiumrood licht) en Titaanwit. Ook hierover kun je meer lezen in het artikel over Werken met een Beperkt Palet.