Work in progress: Maurice Trintignant onderweg naar winst in Monaco (1958). Schumacher in de Ferrari F2004 is bijna klaar.

Even een korte update. April is een nogal drukke maand. Ik ben bezig met vier autosportschilderijen, ik ben YouTube tekenlesvideo’s aan het opnemen, ik ben mijn nieuwe site aan het vullen en… na 20 jaar werk ik weer met olieverf!

Schumacher Ferrari 2004

Ik ben bijna klaar met een groot schilderij van Schumacher in de Ferrari van 2004. Er moeten nog wat details uitgewerkt worden, zoals een aantal reclame’s op de auto en wat hooglichten. Ik schat in dat ik daar nog zo’n vijf uur mee bezig ben. Als het klaar is moet ik hem nog inscannen en inlijsten.

Het was – zeker in het begin – een leuk schilderij om te maken. Ik heb het doek ingesmeerd met rode gesso, om daarna te gaan kijken of ik de rode Ferrari uit die achtergrond kon laten ‘loskomen’, in ieder geval de neus.


Ik ben er tevreden over. Nu ben ik op het punt aangekomen dat het gewoon een kwestie van doorwerken is, de spanning is eraf en daarom ben ik ondertussen ook alvast aan een ander schilderij begonnen.

Update 20 april: het schilderij is klaar. Ik moet hem nog scannen, resultaat verschijnt binnenkort.

Schumacher is klaar!

Maurice Trintignant

Dat andere schilderij wordt een nieuw schilderij uit de serie “winnaars van de Grand Prix van Monaco“. Deze keer is Maurice Trintignant aan de beurt, hij heeft deze prestigieuze race twee keer gewonnen. Ik schilder nu zijn overwinning in 1958, in de Cooper T45. Ik denk dat ik nu ongeveer op een derde van het schilderij ben.

Meestal zorg ik ervoor dat ik de achtergrond het eerst klaar heb, omdat ik de auto’s vaak het makkelijkst vind om te schilderen en ook omdat de auto’s natuurlijk vaak op de voorgrond staan. Het is praktischer om eerst de achtergrond klaar te hebben, omdat je daar dan de voorgrond overheen kan schilderen, maar in dit geval was ik over de auto zodanig onzeker, dat ik eerst graag wilde zien of dat me wel ging lukken. De auto heeft vanuit dit standpunt een wat lastig te definiëren vorm, er is weinig houvast.

Eerste ruwe schets op het doek. Het doek heb ik getint met gebrande omber en de schets is ook opgezet met gebrande omber

De kleur van de auto vond ik ook lastig om goed te krijgen, vooral ook omdat er maar weinig goede foto’s zijn waar de kleur van de Cooper T45 uit 1958 in het blauw goed op te zien zijn.

Maar goed: de auto is nu goed genoeg gelukt om door te gaan werken aan de achtergrond. Daar moet ik een balans gaan zoeken naar veel of weinig detail, het is altijd fijn als je oog binnen een schilderij gestuurd wordt.

20 april: we zijn weer wat verder!

YouTube teken- en schilderlessen

Zo ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met het maken van YouTube video’s. In het begin maakte ik vooral video’s van mezelf terwijl ik aan het schilderen was en daar maakte ik timelapsevideo’s van.

Wat later ben ik ook video’s gaan maken over tekenen en schilderen, voor beginners en gevorderden die zelf ook willen schilderen. Dat vind ik heel leuk om te doen, ook omdat ik zelf ook veel heb gehad aan kunstenaars die over hun werk vertellen op YouTube.

Inmiddels heb ik een hele waslijst aan ideeën waar ik nog allemaal video’s over wil maken, maar zo’n videootje maken is nog een flinke klus! Ik denk dat ik met gemak tegen de 15 uur bezig ben met een videootje van 15 minuten.

Het is een kwestie van goed plannen, de camera’s, lampen en microfoons goed opstellen, dan de opnames zelf. En aangezien het over praktische zaken gaat, doe ik veel dingen ook voor en dat kost aardig wat tijd.

Maar na de opnames komt pas het echte werk! Het monteren van de video’s is een enorme klus. Maar wel een dankbare klus: ik vind het zelf belangrijk dat er wat vaart in de video’s zit. Er moet dus heel veel uitgeknipt worden. Dan komt nog het uploaden naar YouTube en het “aankleden” van de video met een omschrijving, tags, links naar relevante video’s enz.

Screenshot uit nieuwste opname voor een video uit de serie Tekenen en schilderen naar de waarneming.

Ik vind dat in de video’s alles zoveel mogelijk in dienst moet staan van de boodschap. Maar het mag ook wel een beetje vrolijk/speels zijn. Erg leuk om te doen en ik vind het heel leuk dat er inmiddels al heel wat mensen naar kijken.

Nieuwe website

Ik heb ook een nieuwe website. De vorige website had ik helemaal zelf gebouw. Dat is leuk, maar niet erg praktisch. Ik heb nu dus maar weer eens voor een WordPress site gekozen, dan hoef ik me alleen met de invulling bezig te houden. Ik ben druk bezig om de site te vullen met schilderijen, maar ook pagina’s die de videolessen op YouTube ondersteunen.

Olieverf

Bij een van mijn video’s vroeg laatst iemand of ik ervaring had met Cobra-olieverf. Dat is een watervermengbare olieverf.
Ik werd meteen erg nieuwsgierig, en ik heb toen naar wat video’s over deze verf gekeken. Talens heeft een hele mooie serie video’s over deze verf, waarin Ron Nederhand alles perfect uitlegt.

Ik ben twintig jaar geleden gestopt met olieverf, vanwege de stank van de oplosmiddelen en de lange droogtijd. Door de stank van de oplosmiddelen was het niet praktisch om olieverf in huis te gebruiken. Bovendien vond ik de lange droogtijd een probleem.

Bij Cobra olieverf heb je geen oplosmiddelen nodig, je kunt penselen reinigen met water en eventueel ook de verf met water verdunnen.

In de nacht van dinsdag op woensdag werd ik om 3:00u wakker, en kon ik alleen nog maar aan die verf denken 🙂

Gelukkig heb ik hier in Tiel een winkel op loopafstand, die altijd alles heeft wat ik wil. Ik ben er zo vroeg mogelijk heengegaan en heb de volgende kleuren gekocht: titaan wit, primair geel, cyaan, ultramarijn, pyrollerood, gebrande omber, ivoorzwart, vermiljoen en gele oker.

Dat zijn aardig wat kleuren, maar ik dacht: als ik het een kans wil geven dan moet ik wel de kleuren hebben waarmee ik gewend ben te werken.

Ik was zo opgewonden, dat ik in de winkel mijn pincode niet meer wist! Na twee mislukte pogingen durfde ik niet nog een keer te gokken ;-). Toen ben ik eerst even naar huis gelopen en heb ik me even gereset, toen wist ik weer zeker wat mijn pincode was, hup terug en weer een stuk armer de winkel uit, maar… met een enorme rijkdom in mijn tas!

Ik durfde de grote investering wel in een keer te doen, aangezien ik Talens producten inmiddels goed ken en altijd erg tevreden ben over de kwaliteit. Ik had er dus veel vertrouwen in. Ik word overigens niet gesponsord of iets dergelijks, ik ben gewoon een blije klant. Er zijn vast ook andere goede merken.

Voor portretten gebruik ik een beperkt palet van titaanwit, gele oker, vermiljoen en ivoorzwart. Voor de rest (landschappen en raceauto’s) gebruik ik: titaanwit, ultramarijn, primair geel, pyrollerood, gebrande omber en soms cyaan.

Ik had een schilderij opgezet in acryl, en ik had zo het idee dat dat een perfecte basis zou kunnen zijn voor mijn olieverf. Dat bleek ook zo te zijn, wat een genot om met die verf te werken! De pigmenten zijn exact hetzelfde als in de acrylverf die ik gewend ben en zodoende was het mengen allemaal geen verrassing.

Ik denk dat ik de olieverf heel veel ga gebruiken. Sowieso lijkt het me voor portretten ideaal, maar voor mijn raceauto’s lijkt het me ook gaaf. Maar dan wel in combinatie met acrylverf, want ik heb te weinig geduld om te wachten tot verf na twee weken droog genoeg is om op door te werken. Mijn onderschildering zal ik in acrylverf blijven doen, omdat ik dat dan lekker snel kan opbouwen, maar de rest werk ik af met olieverf.

Detail schilderij Jacky Ickx, wolkenlucht gedaan met olieverf

Nu wil ik graag het beste van de twee werelden combineren.

Binnenkort meer!

Vandaag (20 april) heb ik nog twee uur met olieverf gewerkt op een oud acrylverfschilderij dat ik nog had liggen. Gewoon om lekker met de olieverf te kunnen werken. Ik ga hem over een paar weken af maken, als deze laag droog genoeg is, dan wil ik er wat scherpte in brengen.

De bovenste is de nieuwste versie, met olieverf, de onderste is hoe hij eerst was. Met de olieverf kan ik veel makkelijker subtiele kleurverschillen maken.

Onder is oud, boven is nieuw, met olieverf over de oude acrylschildering
Nu moet ie even een paar weken drogen

Begonnen aan nieuw schilderij: Alan Jones

Schilderij nr. 4 waar ik mee bezig ben

Terwijl de olieverflaag op het schilderij van Jacky Ickx aan het drogen is, ben ik aan een nieuw schilderij begonnen. Alan Jones in de Williams van 1980 van bovenaf. Even weer met de vertrouwde acrylverf!

Dag 1

Ik had al een doek geprepareerd met gekleurde gesso. Ik zet de schets eerst even grof op met pastel.

Daarna ga ik de schets uitbreiden met acrylverf (gebrande omber).

Op deze eerste dag kon ik ook nog beginnen met de eerste kleurenlaag.

Ik heb twee blokken van 3,5 uur gewerkt, de kop is eraf!

Timelapse schilderij Alan Jones, dag 1.

Dag 2

Meestal is de eerste dag het leukst, want dan begin je met een leeg doek en gebeurt er veel.

De tweede dag bestaat vaak uit gewoon hard doorwerken. Er komt wat meer vastigheid in het schilderij, maar tegelijkertijd ziet het er aan het eind van dag twee vaak belabberd uit, omdat niet alles in een keer goed dekt en omdat de nuances nog ontbreken. Gelukkig weet ik uit ervaring dat het hierna weer leuk gaat worden.


Timelapse schilderij Alan Jones, dag 2

Dag 3

Vandaag heb ik eerst het Schumacher schilderij afgemaakt, ik moet hem nog inscannen, het resultaat verschijnt binnenkort op deze website. ’s Middags kon ik weer een paar uur verder aan het Alan Jones schilderij.

Vandaag was het weer lekker werken, ik kon nu gaan spelen met de nieuwe kleurenlaag. In de witten heb ik het contrast tussen donker en licht wat teruggedrongen. Het contrast tussen koud en warm in de witten heb ik wat groter gemaakt, waardoor er dezelfde diepte in zit, maar dan op een veel subtielere manier.

De koelere witten heb ik met wat meer blauw gemengd, in de warmere witten zit wat meer rood.

Timelapse schilderij Alan Jones, dag 3.

we zijn weer wat verder, de auto begint al een beetje 3D te worden.

Dag 4

Op deze vierde dag heb ik lekker lang aan wat detaillering kunnen werken. Met wat kleine nuances ontstaat er al snel wat meer een driedimensionaal effect. Ook heb ik de reclames op de auto wat scherper gemaakt. Alan Jones was ook aan de beurt, ik heb meer detail in zijn helm en pak aangebracht.

Timelapse schilderij Alan Jones, dag 4

april 15, 2019