Ik ben beeldend kunstenaar en ik ben dol op autosport. Ik maak voornamelijk schilderijen met Formule 1 en andere autosporten als thema, maar ik schilder ook graag portretten, landschappen, stillevens… eigenlijk alles!

Toon Nagtegaal
Toon Nagtegaal

Als kind was ik altijd aan het tekenen en ik was dol op stripboeken. Ik tekende stapels papier vol met ridders en kastelen en maakte strips.
Ik vond (en vind) het bijzonder dat een plat vlak diepte kan bevatten. Ik vond het altijd leuk om nieuwe ontdekkingen te doen, bijvoorbeeld hoe je de illusie van diepte kunt creëren, hoe je gezichten een bepaalde emotie kunt laten uitdrukken.

Tekenles

Mijn ouders zagen er wat in en zij zorgden ervoor dat ik op jonge leeftijd wekelijks tekenles kreeg van een beeldend kunstenaar. Dat was heel leuk en leerzaam. Ik leerde naar de waarneming tekenen en maakte kennis met nieuwe technieken en materialen. Zo heb ik gewerkt met pastelkrijt, ecoline, houtskool, olieverf en ik heb zelfs leren linoleumsnijden.

Op de basisschool en de middelbare school heb ik heel wat schriften vol getekend en maakte ik veel stripverhalen. Het was eigenlijk vanzelfsprekend dat de volgende stap de kunstacademie zou worden.

Een kleine greep uit wat strips die ik in de jaren ’90 heb getekend.

Kunstacademie 1994-1999

Ik koos voor een kunstacademie waar ik ook gelijk een onderwijsbevoegdheid voor het vak tekenen kon halen. Naast teken- en schilderlessen kreeg ik daar dan ook vakken zoals kunst- en cultuurgeschiedenis, kunstbeschouwing, onderwijskunde en vakdidactiek. In 1999 heb ik de opleiding tot 1e graads docent beeldende vorming aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten afgerond.

Formule 1 als inspiratiebron

Begin jaren ’90 zag ik een Formule 1 race op TV. Ik zag de coureurs door een tunnel scheuren (Monaco). Ik was verbijsterd over de snelheden en het lawaai van de auto’s.

Vanaf dat moment was ik verkocht. Ik keek alle vrije trainingen, kwalificaties, warm-ups, races en meestal ook nog de herhalingen.

Autosport is voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie. Het leuke is ook dat je niet alleen een auto goed moet kunnen schilderen, maar ook dingen als landschappen, mensen en atmosfeer.

In 1999 won ik met een schilderij van Eddie Irvine in een Ferrari de Shell Publieksprijs.

Materialen

Meestal schilder ik met acrylverf op canvas (linnen). Acrylverf droogt snel, en aangezien ik mijn schilderijen opbouw in veel lagen, is dat erg handig. Een schilderij begint met een idee. Dan ga ik schetsen maken voor de compositie en zoek ik informatie op. Ik verzamel veel foto’s en kijk fragmenten van races terug. Ook maak ik soms gebruik van schaalmodellen. Als ik de schets klaar heb, zet ik het over op een doek. Vanaf dat moment is het een kwestie van geduldig opbouwen. De eerste lagen bestaan vooral uit grote globale kleurvlakken. Elke nieuwe laag brengt meer detail in het schilderij.

Exclusief voor Adam’s World

Sinds 2017 werk ik exclusief voor Adam’s World, onderdeel van The Autosport Company in Waalwijk. De originele schilderijen zijn daar te bezichtigen en te koop. Bovendien zijn er van elk schilderij een gelimiteerd aantal reproducties op canvas te koop.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close