In lagen schilderen met acrylverf

Een schilderij wordt meestal opgebouwd met verschillende lagen. Niet al die lagen hoeven het hele schilderij te bedekken: op sommige plekken kunnen meer lagen gebruikt zijn dan op andere plekken.

Dankzij de snelle droogtijd van acrylverf kun je heel makkelijk en snel in lagen werken.

We schilderen in lagen om:

  • een schilderij op te bouwen
  • fouten te herstellen
  • een kleur beter te laten dekken
  • lagen te laten samenwerken

Schilderij opbouwen in lagen

Het gebeurt niet vaak dat je een schilderij in één keer helemaal goed op het doek zet. Meestal begin je eraan en bouw je het op.

De eerste laag van een schilderij bestaat meestal uit een schets. De volgende laag bestaat vaak uit grote globale kleurvlakken. Daar overheen komen nieuwe lagen met meer variatie in kleur en meer detail. Met de laatste lagen worden her en der wat details toegevoegd.

Over het algemeen kun je stellen dat er in de beginlagen van een schilderij nog best wat verf gebruikt wordt, maar hoe verder je komt (in hogere lagen) hoe minder verf er nodig is. Het gaat dan vaak nog maar om minuscule aanpassingen.

Een schilderij wordt meestal opgebouwd met lagen. Schets, eerste kleurenlaag, grote globale kleurvlakken en laatste aanpassingen en details in laatste laag.

Nieuwe laag om fouten te herstellen

Je kunt fouten makkelijk wegwerken door er met een nieuwe laag verf overheen te gaan. Acrylverf droogt ultrasnel. Daardoor kun je na een kwartier al over fouten heen schilderen.

Als je de schets met verf opzet, kun je de fouten wegwerken met verf die je dezelfde kleur geeft als de achtergrond.

In dit geval heb ik een paarse achtergrond. Ik werk mijn fouten weg met paarse verf.

Ook op het gebied van kleur gaan natuurlijk dingen mis. De kleur zelf is niet helemaal goed, of hij staat niet op de juiste plaats.

Als je aan je fouten gaat rommelen terwijl de verf nog nat is, loop je het risico dat je modderige kleuren krijgt, en dat je de controle verliest. Laat de fout liever even drogen en zet er dan gewoon een correctie overheen.

Ik vond de gele achtergrond niet mooi. Ik ben er overheen gegaan met blauw om de auto er meer uit te laten springen. Blauw wijkt ook wat meer.

Nieuwe laag om dekking te verbeteren

Sommige kleuren dekken niet in één keer. Als je in een nieuwe laag de kleur nogmaals aanbrengt, zal hij beter gaan dekken.

Een andere optie is om eerst een laagje witte verf aan te brengen op de plek waar je een niet-dekkende kleur wil neerzetten. Je kunt een klein beetje van je kleur door dat wit mengen, om het alvast naar een kleur toe te laten kiepen.

Als dat is opgedroogd, kun je er met de juiste kleur overheen en dan zal het mooi dekken.

1: Gele pigmenten zijn vaak erg transparant. 2: Om zo’n geel te laten dekken, kun je eerst wit (of wit met een beetje geel) op de juiste plek zetten. 3: Zodra dat wit droog is, kun je er met geel overheen. En voilà je hebt een mooi geel!

Lagen laten samenwerken

Lagen kunnen heel mooi met elkaar samenwerken. Als je bijvoorbeeld een groen gedeelte hebt en je zet er op een bepaald stuk een wat transparant geel overheen, dan past dat geel de laag eronder aan.

De lagen werken dan samen en de kleuren gaan optisch mengen. Dat geeft een heel ander effect, dan wanneer je groen neerzet en een stuk groen met wat meer geel erdoorheen.

Hieronder zie je links een gedeelte waar ik groen en geel heb gemengd en op het doek heb gezet.

Bij het gemarkeerde gedeelte heb ik het groen laten drogen en heb ik er dun laagje gele verf overheen gezet. Daarmee wordt het groen een beetje aangepast en de kleuren mengen optisch. Doordat de groene laag door het geel heen komt, krijg je een stralend effect.

Het gemarkeerde gedeelte is geglaceerd met geel.

Zo’n dun transparant laagje aanbrengen om lagen te laten samenwerken noemen we glaceren. Glaceren gaat het best met transparante kleuren. Een dekkende kleur kun je eventueel transparanter maken door medium toe te voegen.

Soms wordt er ook over een zwart-witte onderschildering geglaceerd, dat geeft ook hele mooie effecten.

Transparante kleurenlagen over een zwart-witte onderschildering

Alla Prima

Acrylverf leent zich minder goed voor de andere bekende schildertechniek, waarbij je juist (bijna) niet met lagen werkt: alla prima.

Alla prima wil zeggen dat het schilderij in één sessie wordt begonnen en afgemaakt. Daarbij wordt doorgeschilderd in lagen die nog niet droog zijn. Dit wordt ook nat-in-nat schilderen genoemd.

Kleuren worden daarbij ook vaak ter plekke op het doek gemengd. Meestal is het resultaat (veel) losser dan van een schilderij waar over droge lagen heen wordt gewerkt.

Bij alla prima schilderen werk je de hele tijd door in de nog natte verf. Met acrylverf is het niet makkelijk te doen, behalve als je klein werkt, zoals in dit voorbeeld.

Nat-in-nat werken is met acrylverf bijna niet te doen, maar met olieverf juist wel. Olieverf droogt immers juist langzaam.

Overzicht blogs

Doneer
Klik voor info

Geef een antwoord

Toon Nagtegaal

Deze site gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website en statistische cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van deze website. Deze website gebruikt ook advertentie cookies om advertenties op basis van uw klikgedrag te plaatsen. Wij, en bepaalde derde partijen, gebruiken deze cookies en slaan informatie op uw apparaat op om een succesvolle website te runnen en om u gepersonaliseerde inhoud en advertenties te tonen.

Sommige inhoude wordt geblokkeerd vanwege je cookie-voorkeuren.

Dit komt doordat voor de functionaliteit van “%SERVICE_NAME%” cookies gebruikt worden die je hebt uitgeschakeld. OM de de volledige inhoud of functionaliteit te gebruiken kun je de cookies inschakelen: click here to open your cookie preferences.