Oefening in zwart, wit en grijs. Schilderen met acrylverf voor beginners.

Studie met zwart wit en grijs
Studie met zwart wit en grijs

Deze keer gaan we met acrylverf een portret naschilderen. We doen dat heel globaal en we mogen alleen zwart, wit en grijs gebruiken. Zo kunnen we ons volledig concentreren op het kijken naar licht en donker, we worden dan niet afgeleid door een teveel aan mogelijkheden.
We hoeven het portret dus niet realistisch na te schilderen: het hoeft niet te lijken, we gebruiken het alleen als referentie.

Benodigdheden:

  • verf: zwart (liefst oxide- of lampenzwart) en wit (titaan)
  • penseel: plat en niet te klein
  • spalter of andere brede kwast om het papier snel in te kunnen smeren
  • bak met water
  • keukenpapier
  • een palet
  • een paletmes
  • papier: A4, vrij stevig papier, minimaal 350g
  • grijswaardenkaart
  • eventueel portretfoto uit de demo (afkomstig van de website www.unsplash.com)

1: Papier middelgrijs maken

Achtergrond grijs maken

Smeer de achtergrond in met een brede kwast of spalter. Dan ben je lekker snel klaar. Probeer in te schatten wat middelgrijs is. Je kunt jezelf controleren met de grijskaart (zie bovenaan deze pagina voor download)

2: Ruwe schets

Schets erop

Maak een ruwe schets met bijvoorbeeld zwarte verf. Lekker met een vrij groot penseel, we moeten niet gaan zitten priegelen.

Maak je ook niet teveel druk of het lijkt; het gaat om de oefening, een grove schets is meer dan genoeg.

Maak vooral in het begin handig gebruik van restvormen, dan heb je al snel de omtrek van het hoofd klaar.

Bepaal het midden

Bepaal ook even het midden van het hoofd, zet daar gewoon een streep neer. Dat geeft veel steun. Het hoofd is licht gekanteld, je lijn zal dus wat schuin lopen. Bepaal daarna grofweg de wenkbrauwen, ooglijn, onderkant neus, mondlijn en bovenkant kin. Niet te moeilijk doen, gewoon lijnen trekken op ongeveer de goede plekken.

3: Zwart bepalen

Zwart bepalen

Kijk door je oogharen naar de foto en kijk wat je de absoluut donkerste delen vindt. Die ga je in het zwart op je papier zetten. Kijk dus naar de globale vormen van de zwarte vormen die je ziet als je met je ogen knijpt.

4: Wit bepalen

Witte delen bepalen

Doe nu hetzelfde, maar dan met wit. In de video heb ik alles wat ik als allerlichtst zie wit geschilderd, achteraf gezien had ik ook de rest van het voorhoofd wel mee kunnen trekken in het wit. Dat is een kwestie van kiezen.

Stukken die je niet wit en niet zwart wil, die spaar je uit. Die worden dan automatisch middelgrijs.

5: Correcties met middelgrijs

Misschien staan er nog wat hulplijnen op de plekken waar je het grijs wil hebben. Werk ze gewoon weg met grijze verf. Je kunt eventueel ook nog andere correcties maken met je grijze verf, het werkt als een soort gum.

Klaar.

Klaar. Het lijkt voor geen meter, maar dat hoeft ook niet. Het is een vlugge studie met drie waardes: zwart, grijs en wit. Je kunt dit met vrijwel elk onderwerp doen, als er maar wel wat contrast in zit.

probeer het ook uit op andere onderwerpen

Als je dit veel oefent, dan zul je al snel een veel beter inzicht krijgen in de waardes van licht naar donker. En dat is een van de belangrijkste dingen in een schilderij. Kleur is de kers op de taart: eerst moeten de waardes goed zijn. Je kunt prima naar een zwart-wit film kijken.

Veel plezier met oefenen!

Doneer
Klik voor info

Overzicht blogs